miércoles, 17 de diciembre de 2008

DISLÉXIA ( IDIOMA VALENCIANO)


Dificultat en el llenguatge oral i escrit: per a distinguir, analitzar, integrar i memoritzar lletres ó grups de lletres (els elements simbòlics que apareixen reflectits en una paraula ó frase) en xiquets/es que no presenten disfuncions intel·lectuals importants que impedeixen l’adquisició d’aquest aprenentatge, però que presenten una sèrie d’errades en la lectura i l’escriptura.
Presenten, a més, dificultats en l’adquisició i el desenvolupament de l’esquema corporal i l’orientació espacial, en l’adquisició i el desenvolupament de la lateralitat i en la pràctica de conductes motrius bàsiques, de manera que presenta inversions constants dels esquemes grafomotrius; En conceptes visoespacials (Primer / segon. Davant / darrere. Dreta / esquerra. Enmig / final), formes i dimensions, en conductes perceptivomotrius (seriar, clasificar, agrupar, diferenciar conceptes bàsics), en conceptes temporals (duració, intensitat i ritme)

TIPUS DE DISLÈXIA:

- Dislèxia Adquirida:

Les errades i dificultats en la lecto-escriptura s’associen a factors neurològics i hereditaris.
- Dislèxia Evolutiva ó de Desenvolupament:

Les errades i les dificultats en el procés de lectura i escriptura s’associen a factors funcionals, maduratius, ambientals i dispedagògics.
Aquest tipus de dislèxia evolutiva, tenint en compte els factors funcionals i maduratius que la determinen, presenta dues variants:

- Dislèxia viso-espacial:

Errades en la codificació de la informació visual. Dificultats en la percepció i la discriminació visual del fonema, dificultats per a transformar les lletres en sons i dificultats per a percebre paraules completes, de manera en que s’hi produeixen:
· Confusions de lletres o grups de lletres,
· Inversions de lletres o paraules.
· Escriptura invertida o en espill.
· Disgrafíes.
· Confusions en l’orientació espai-temporal i en la interpretació
de seqüències.
Dificultats i errades en l’escriptura

- Disortografía:
Errades en l’escriptura que afecten la paraula en el factor perceptiu, lingüístic, semàntic i ortogràfic, de manera que s’hi produeixen addicions, omissions, inversions, substitucions, errades ortogràfiques i també:

- Disgrafía
Trastorn funcional de l’escriptura que afecta el traçat i l’escriptura de la grafia per manca d’adquisició i integració dels factors perceptius motrius implicats en l’escriptura, de manera que s’hi produeix:

· Escriptura invertida i lletres en espill.
· Absència d’unions en paraules.
· Irregularitat en les ratlles quan escriu.

- Dislèxia audio-lingüística:

Es tracta d’una dislèxia auditiva associada a trastorns d’articulació i retard més o menys greus del llenguatge. Dificultat per a integrar lletra-so, dificultat per a diferenciar sons de la parla, analitzar-los, integrar-los i nomenar-los i una dificultat per a establir relacions sintàctiques i semàntiques entre les paraules d’un text, de manera que s’hi produeixen:

- Alteracions de sons en paraules.
- Substitucions.
- Omisions.
- Una falta de comprensió i d’expressió lectora.
- Dificultat per a repetir el que acaba d’escoltar i representar de forma gràfica els sons.

Altres símptomes d’aquesta dislèxia audio-lingüística son:

- Lectura per síl·labes: llegir a colp de sí·llaba, per excés de fixació ocular i lectura mecànica, de manera que s’hi produeix:

· Absència de comprensió lectora.
· No-integració de l’estructura de la frase.
· Dificultats per a conèixer el significat de paraules (sinònims i antònims).
· Vocalització i repetició excessiva.
· Salt de línies quan llegeix.
· Absència de pauses quan llegeix.
· No-retenció de la informació escrita i falta de visió perifèrica quan llegeix.

- Fragmentacions o separacions: Fragmentació de síl·labes i paraules, cosa que produeix frases sense significat:

- Contaminacions o unions:Unir de forma incorrecta paraules entre sí

No hay comentarios: