miércoles, 17 de diciembre de 2008

ESTRATEGIAS DE ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE UN NIÑO/A CON DISLÉXIA.


- Activitats per al desenvolupament de percepció, discriminació, memòria auditiva i visual, i organització espacial i psicomotriu.

· Reconèixer i localitzar figures, formes, grandàries i lletres segons un model.
· Associar imatges i completar objectes.
· Observar i recordar objectes i seqüències i després descriure'ls.
· Assenyalar i dir les parts del cos que indiquem davant un espill amb dibuixos i completar-los.
· Identificar en dibuixos les parts del cos i relacionar-les amb objectes.
· A partir de la imatge motriu de la grafia:

- Fer-la en l’aire.

- Pronunciar

- Dibuixar-la en terra i recórrer el seu cam

- Recórrer amb el dit la grafia amb lletres de paper de vidre.

· Escriptura de paraules en la pauta Montessori i esquemes globals de la paraula.
· Activitats pròpies de la dislàlia:

- Gimnàstica bucofonatòria.

- Discriminació auditiva i coneixement de la posició del fonema.

· Activitats de lectura i escriptura:

- Pronunciar la paraula allargant el so de la lletra o la síl·laba que
- s’omet i identificar la paraula correcta entre altres donades.

- Escriure la paraula o les paraules.

- Completar, en la paraula o les paraules, la síl·laba que s’omet.

- Descomposar paraules en síl·labes i formar-hi frases senzilles.

· Fer exercicis de sopa de lletres i mots encreuats.

· Activitats pròpies de la intervenció en la dislàlia.
· Davant d’imatges d’objectes, assenyalar la paraula que es pronuncia.

Escriure la paraula.

Formar oralment frases amb les paraules.

· Exercicis d’associació: davant un tauler o làmines amb dibuixos d’objectes i cartells amb les síl·labes de les paraules, associar el dibuix, la paraula i la síl·laba al tauler model.
· Activitats i exercicis basats en activitats globals de paraules i frases, mitjançant la realització d’un fitxer propi de vocabulari. A partir d’açò l’alumne/a ha de fer aquestes activitats:

- Formació de paraules.

- Associació amb la imatge i l’objecte de cada paraula.

- Descripció i explicació de la paraula i formació de frases tant
oralment com per escrit.

- Escriure la paraula tenint sempre el dibuix o la loto de l’objecte, el cartell de la paraula i la pauta per a l’escriptura de la paraula.

- Descomposició de la paraula en síl·labes.

- A partir d’unes frases amb aquestes paraules, observar-les, analitzar-les i, a continuació, dir i escriure frases amb aquestes paraules.

- A partir d’unes frases amb aquestes paraules ⎯paraules que estan fragmentades, amb addicions i mal unides⎯, escriure-les i llegir-les correctament i formar frases noves.

· Activitats psicomotrius de conceptes espacials: dreta / esquerra, davant / darrere/ principi / final, etc.
· Exercicis sobre paper i objectes sobre conceptes espacials.
· Exercicis de direccionalitat de grafies.
· Reconèixer lletres en un text o en una sopa de lletres.
· Completar paraules, lletres i síl·labes que es confonen (i per això hi apareix la rotació).
· Identificar paraules que tenen la lletra en rotació.
· Escriure famílies de paraules amb lletres que es confonen.
· Activitats psicomotrius i exercicis sobre paper d’orientació espai-temporal.
· Exercicis rítmics amb paraules.
· Exercicis d’articulació que allarguen la síl·laba inversa o trabada (simfó).
· Completar en sil·labaris la síl·laba inversa o el simfó, sempre associant la paraula al dibuix que la representa.
· Encerclar en una paraula la síl·laba inversa o el simfó.
· Fer activitats amb dòminos de síl·labes inverses, trabades i directes.

No hay comentarios: